Kollektivtrafikk i 150 år
I 2025 feirer Oslo kollektivtrafikken sitt 150-årsjubileum, da man allerede i 1875 kunne se den aller første hestesporvognen rullet gjennom Kristianias gater.
Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon markerte jubileet ved å besøke de ansatte som holder hjulene i gang på vei og skinner. Først møtte han ansatte ved verkstedet på Ryen der t-banevogner vedlikeholdes, repareres og oppgraderes.
Kronprinsen tok T-banen fra Ryen til Majorstua. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB
Fra Ryen T-banestasjon tok følget banen til Majorstuen, før ferden gikk flere kilometer inn i tunnelsystemet til Fornebubanen. Her ble gjennomslaget i tunnelen til Fornebubanen markert, noe som vil si at man i dag har en gjennomgående tunnel fra Majorstua til Fornebu. Det er forventet at deler av strekningen skal være i trafikk fra 2029, og at hele strekningen skal være i drift fra 2030.
Fra hestesporvogn til moderne kollektivsystem
Det hele startet med en hestehentet sporvogn i 1875. En transportform som kunne frakte 16–20 passasjerer. Allerede få år senere tok elektrifiseringen over, og byen gikk over til sporvogner — etter hvert tok trikk, buss, lokal-tog og T-bane over.
I dag står kollektivtrafikken i Oslo for rundt 19000 holdeplassavganger i døgnet, og er byens viktigste og mest effektive transportmiddel.
Juogat dán artihkkala Twitteris ja Facebookas:
Juogat dán artihkkala Twitteris Juogat dán artihkkala FacebookasÁigeguovdilis áššit
Logát Sámedikki rahpan
-Mun cealkkán Sámediggái buresboahtima ovddasvástideaddji doibmii. Ja mun sávan ahte dat boahtá ávkin sámi álbmogii ja min šaddaneatnamii, celkkii Majestehta Gonagas rahpansártnistis gaskavahku.
- Stuora illun beassat leat dáppe davvin
Návvuotna lei maŋemus bisánanbáiki Romssas dán jagáš fylkkamátkkis, man oktavuođas maiddái čađahuvvo guossástallan Svalbárddas. Dat lea Gonagasbára vuosttaš virggálaš galledeapmi suohkanis gos kveana, sámi ja norgga kultuvrrat ellet bálddalga.

Stuorát govva