Njuike váldosisdollui

Kollektivtrafikk i 150 år

I 2025 feirer Oslo kollektivtrafikken sitt 150-årsjubileum, da man allerede i 1875 kunne se den aller første hestesporvognen rullet gjennom Kristianias gater.

03.12.2025

Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon markerte jubileet ved å besøke de ansatte som holder hjulene i gang på vei og skinner. Først møtte han ansatte ved verkstedet på Ryen der t-banevogner vedlikeholdes, repareres og oppgraderes.

Kronprinsen tok T-banen fra Ryen til Majorstua. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB
Fra Ryen T-banestasjon tok følget banen til Majorstuen, før ferden gikk flere kilometer inn i tunnelsystemet til Fornebubanen. Her ble gjennomslaget i tunnelen til Fornebubanen markert, noe som vil si at man i dag har en gjennomgående tunnel fra Majorstua til Fornebu. Det er forventet at deler av strekningen skal være i trafikk fra 2029, og at hele strekningen skal være i drift fra 2030. 

Fra hestesporvogn til moderne kollektivsystem

Det hele startet med en hestehentet sporvogn i 1875. En transportform som kunne frakte 16–20 passasjerer. Allerede få år senere tok elektrifiseringen over, og byen gikk over til sporvogner — etter hvert tok trikk, buss, lokal-tog og T-bane over. 

I dag står kollektivtrafikken i Oslo for rundt 19000 holdeplassavganger i døgnet, og er byens viktigste og mest effektive transportmiddel.

Juogat dán artihkkala Twitteris ja Facebookas:

Juogat dán artihkkala Twitteris Juogat dán artihkkala Facebookas